Artikelkatalog skriva artikel

Skillnaden mellan bra och dålig marknadsföring

2017.02.20 · Artikel i Marknadsföring av emsdesignwebb

Vi på EMS Design i Stockholm, en personlig webbyrå får lite då och då frågor angående just marknadsföring och vad man som företagare ska välja. Det är inte alltid helt lätt men genom att hitta ett par gemensamma faktorer kan man faktiskt rätt enkelt optimera sin marknadsföring så att den blir så bra som möjligt.

Som en liten genomgång kommer vi gå lätt in på varje metod och säga varför du ska välja just denna. Vill du fördjupa dig inom just marknadsföring på internet kan du läsa mer om det i vår egna blogg där vi går in lite djupare i hur vissa tjänster fungerar och vad du ska tänka på.

Google Adwords – Herren på täppan

Att vi just valt att börja med Google Adwords är för vissa givet. För andra, inte lika mycket. Att skicka ut reklam med Adwords är ganska enkelt om har lite datorkunskaper och förstår sig på kostnad per klick, konverteringar och liknande termer. Eftersom Google Adwords är så stora tar de den större delen av marknaden.

Det betyder att du kan nå ut till fler besökare men också till en högre kostnad. Det finns andra aktörer som vi kommer gå igenom nedanför där kostnaden inte alls är lika stor.

Hur som helst så är Adwords herren på täppan när det kommer till reklam via internet. Du väljer ut ord som du vill att just ditt företag ska synas på och sen när något klicka på din annons dras en kostnad beroende på vad nyckelordet kostar. Denna kostnad är i förhållande vad andra konkurrenter bjuder på samma ord och det i sin tur ger annonsen en position som t.ex. nr 2, 4 etc.

För att Google äger en stor del av trafiken på internet gör det att deras annonseringtjänst (Adwords) lägger sig som nummer 1 och det gör också att det är den första tjänsten som du ska testa att göra reklam på.

Bing Ads – Microsofts jagare

Som nummer 2 kommer Microsoft egna tjänst Bing Ads. De fungerar ungefär på samma sätt som Googles och förhåller sig till samma termer och system. Dock äger inte Bing ens i närheten av lika stor trafik som Google vilket gör att denna tjänst tappar lite i antalet besökare och kund-genereringar.

Men även om de äger endast ca 7% (2016) av trafiken så är det fortfarande väldigt mycket trafik och kan man bli riktigt bra på fokusera sin målgrupp kan Bing Ads generera mycket klick och kunder.

Vi som jobbar på EMS Design använder oss av båda då Bing Ads är väldigt mycket billigare per ord att synas högt upp vilket kan leda till konverteringar. Vårt råd är att har man råd så tycker jag att man ska pröva båda och se vilken som genererar mest konverteringar per kostnad och sen då gå över till den tjänsten helt.

Ska man bara välja en av dessa och har budgeten så bör man fokusera på Adwords istället.

Sociala medier och den privata sektorn

Sen kommer vi till de sociala medierna som Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram samt Youtube. De blir en liten annan typ av reklam och marknadsföring där våra tester visar att tjänster till företag fungerar relativt bra om du har produkter på marknaden. Säljer du renodlade tjänster så är det inte likna lätt att hitta din målgrupp. Dvs. det gör dig bättre att lägga pengarna på Adwords och Bing.

Men har du produkter så kan du verkligen fokusera in på just de som köper dina produkter och likasinnade personer vilket genererar bra med konverteringar. Du bör självklart även installera en s.k.a pixel på din hemsida. Detta är en spårningskod som gör de möjligt att följa upp resultatet på ett bra sätt. Även en viktigt sak när det kommer till framtida annonseringar.

I slutändan är det ibland enkelt att snöa in sig på vissa typer av marknadsföring vilket är förstående. Men vårt tips är att testa sig fram och efter en noggrann utvärdering genom spårning välja de som givit mest och sen satsa de mesta av budgeten där.

Skillnaden mellan bra och dålig marknadsföring blir då uppenbar. Fokusera där resultatet finns och var inte rädd för att testa nya vägar.

Vill du läsa mer om dessa olika tekniker för marknadsföring eller om du har ett stort intresse för just webbutveckling och webbdesign. Kolla in vår blogg – EMS Design Blogg. Där går vi igenom allt ifrån programmering, design, marknadsföring, sökmotoroptimering och mycket mer. En modern blogg där du även kan tipsa oss direkt om ämnen som du vill att vi ska gå in på lite djupare.

Hoppas det var informativt och att du lärt dig något nytt.