Artikelkatalog skriva artikel

Bästa och sämsta magnesiumtillskotten

Artikel i Hälsovårdsprodukter av kosttillskottguiden

Enligt nyligen publicerade forskningsstudier så lider mer än 50 % av befolkningen av magnesiumbrist. Detta beror till viss del på grund av vår allt större konsumtion av bearbetade livsmedel. Men den huvudsakliga anledningen är att magnesiumhalten i jorden har sjunkit avsevärt under det senaste århundradet. Detta har lett till att många frukter och grönsaker som en gång var rika på magnesium numer endast innehåller små mängder som inte är tillräckligt för människan.

Av denna anledning så söker sig fler och fler till magnesiumtillskott, som till exempel magnesiumtabletter, för att öka sitt intag av detta ämne. Eftersom magnesium måste bindas till något annat ämne för att kunna tas upp av kroppen så kommer magnesiumtillskott i en mängd olika former som ger olika hälsofördelar. Jag tänkte här nedan gå igenom några av de vanligaste kombinationerna.

De bästa formerna av magnesiumtillskott

Magnesiumcitrat

Är det i särklass populäraste formerna, förmodligen eftersom det är ett av de billigaste. Men även för att det lätt absorberas av kroppen. Eftersom citronsyra ger en milt laxerande effekt så används även magnesiumcitrat vid förstoppning. Det passar således utmärkt för personer med hård mage.

Magesiumtaurat

Är det bästa valet för personer med hjärt- och kärlsjukdomar. Detta eftersom det är känt för att förhindra hjärtarytmi och kan skydda hjärtat från skador orsakade av hjärtattacker. Magnesiumtaurat absorberas lätt i kroppen och har inga laxerande egenskaper.

Magnesiummalat

Är ett fantastiskt val för personer som lider av trötthet då äppelsyra, vilket är en naturlig fruktsyra som finns i de flesta celler i kroppen, är en viktig del av enzymerna i ATP-syntesen och energiproduktionen. Magnesiummalat tas även det lätt upp i kroppen.

Magnesiumglycinat

Är ett av de mest biotillgängliga och lättabsorberade magnesiumtillskotten som finns. Det är även det minst benägna att framkalla diarré. Kanske det säkraste alternativet för att korrigera en långsiktigt magnesiumbrist.

Magnesiumklorid

Även om magnesiumklorid endast innehåller ca 12 % magnesium så har det en imponerande absorptionshastighet och är den i särklass bästa formen av magnesium när det kommer till avgiftning av celler och cellvävnader. Dessutom så förbättrar klorid (ej att förväxla med den giftiga gasen klor) njurfunktionen och kan förbättra ämnesomsättningen i kroppen.

De sämsta formerna av magnesiumtillskott

Även om de flesta formerna av magnesiumtillskott är bra så finns det former man ska akta sig för, det kan till exempel bero på att kroppen har svårt att absorbera dessa eller att man ofta får någon form av biverkningar.

Magnesiumoxid

Är den vanligaste formen av magnesium som säljs på apotek, men det är icke-kelaterat, vilket innebär att det har en dålig absorptionsförmåga jämfört med de former jag nämnde ovan.

Magnesiumsulfat

Denna, vilket även går under namnet epsomsalt, är fantastiskt för personer som har problem med förstoppning, men det är en osäker källa för dagligt bruk då det är mycket lätt att överdosera och man kan få svåra diarréer.

Magnesiumaspartat och magnesiumglutamat

Undvik helst dessa två former av magnesium helt och hållet. Glutaminsyra och asparaginsyra är komponenter i det farliga artificiella sötningsmedlet aspartam och bägge blir neurotoxiska när den inte binds till andra aminosyror.